Originalet 1934
Ford V8 modellerna 1933-34 hade en hastighetsmätaren som var mekaniskt driven med en vajer. Amperemätaren på de tidiga modellerna var kopplad över en mätshunt och på de senare, genom en induktionsslinga och bensinmätaren var gasdriven.
Bilden ovan är lånad från Tradera. Den visar hur hastighetsmätaren såg ut på bilarna som såldes i Skandinavien 1933-34. På bilden är panelen upp och ned och bensinmätare och amperemätaren på fel plats.
Den här panelen är från USA och hastighetsmätaren är graderad i mph. Panelen fanns 1933 i bilarna i utförandet Deluxe. Panelen är rätt vänd och mätarna är på rätt plats.
Moderna instrument
Funderade länge på vilka instrument bilen skulle utrustas med. Det handlar om mätarnas diameter, utseende, funktion, måttenheter, kvalitet och pris. Några styrande saker var att hastighetsmätaren skulle vara i km/h och att överföringen från växellådan, som är en Borg & Warner T5, till hastighetsmätaren skulle vara elektriska pulser och lätt att kalibrera. Det var inget problem att motortemperaturen var i Fahrenheit och oljetrycket i PSI.
Jag köpte en sats med fem instrument från Autometer. De har ”nästan” samma design som originalinstrumenten hade 1934. Satsen heter Auto Meter Gauges 1809-M. Bokstaven M talar om att hastighetsmätaren är i km/h.
På önskelistan finns just nu en liten varvräknare, som ska monteras under instrumentbrädan. Autometer Product #1897, 2-1/16″. Om den har exakt samma färg som voltmätaren, så kommer den att få byta plats med det instrumentet.
Panelen för instrumentgruppen
Det finns ett stort utbud av paneler till Ford 1933 och 1934. De finns flera som är kopior på den vackra rosettslipade panelen som fanns i Ford 1933 Deluxe.
Problemet var inte panelens utseende. Det var att hitta en panel som hade ett centrumhål som passade till hastighetsmätaren från Autometer och som i övrigt inte hade för mycket ”bling-bling”. Panelen på bilden har plats för en indikeringslampa för helljus och två för blinkers.
Panelen kommer från Speedway Motors (Dash panel part #91139535).
Monteringen av instrumenten
Anvisningarna, som Autometer skickat med för montering och inkoppling av instrumenten är tydliga och enkla att följa.
Instrumentgruppen
Instrumenten har konvexa glas och hastighetsmätaren har en utstickande funktionsknapp. För att inte skada eller repa instrumenten vid monteringen av kablarna så placerades instrumenten på ett mjukt underlag.
Höljet till instrumenten är av plast så det krävs dels en jordanslutning till alla instrument och dels en spänningsmatning till alla instrument. Den tredje anslutningen till instrumenten är märkt S = signal in från mätgivaren. S-anslutningen saknas på ”voltmetern”.
För att kunna variera belysningen till instrumenten, med en reostat så finns det en separat matning av spänningen till lamporna i instrumenten. Lamporna sitter i en bajonettfattning. Anslutningarna till lamporna har en vit och en svart sladd.
Voltmätaren
Det här är det lättaste instrumentet att koppla in då det räcker med pluskabeln till instrumentet. Mätaren har en undertryckt noll-punkt och mätområdet är 8 till 18 volt. Vid 13,8 volt är mätarens nål i mitten av mätaren.
Bensinmätaren
Bensinmätaren är graderad från E, empty till F, full och den logiska skalan ¼, ½ och ¾.
Tankarmaturen
Tanken i bilen är av metall och har volymen 16 Gallon (60 liter) och är från Tanks Inc. Den är förberedd med ett hål som är avsedd för en”5-Hole” sändare.
Tanken som vi använder finns här: http://www.tanksinc.com/index.cfm/page/ptype=product/product_id=258/category_id=82/mode=prod/prd258.htm
Instruktionsbladet från Auto Meter är lätt att följa och har bra anvisningar om hur armaturens höjd och längden på armen till flottören ska anpassas till den aktuella tanken.
Längden på armaturen och armen till flottören är väl tilltagen och skulle klara en tank till en buss eller lastbil. Så längderna fick mer än halveras. Det finns en bra tabell för längderna i instruktionerna. De 5 hålen på armaturen har ett inbördes förhållande som i vinkelgrader är 72 – 72 – 68 – 68 – 80. Avsikten är att armaturen ska hamna i rätt läge med flottören på lämplig plats i tanken.
Sedan sändaren lossats (½ tum mutter) och vridits i rätt läge passade den perfekt i tanken och mot de fem skruvhålen Kontrollmätte motståndet från sändaren och fick följande värden:
Full tank: 28,4 ohm
Tom tank: 256 ohm
Kopplade in tankarmaturen med två kablar. En för signalen och en för jordningen. Spökande bensinmätare brukar ofta bero på att tanken har en dålig minus-förbindelse till chassiet.
Det här är det som syns av armaturen på tankens ovansida.
Mätaren för oljetrycket
Mätaren har en linjär skala och är graderad 0-100 PSI. Skalan har onödigt stor mätområde för en gammal Ford -39 motor, då jag förväntar mig följande oljetryck.
Kall motor:
15 – 25 PSI (1,0 – 1,7 kP/cm2)
Varm motor:
10 – 15 PSI (0,7 – 1,0 kP/cm2)
Anm. Oljetrycket vid tomgång för vår 239,4 CID V8 motorn är 25 PSI.
1932 till 1942 så hade Ford en oljetrycksventil på 12 PSI och mätaren graderade upp till 50 PSI. Senare en ventil på 30 PSI och en mätare upp till 80 PSI.
Här är oljetrycket i några andra enhetsbenämningar.
PSI lbf/in2 |
MPa | N/cm2 | kp/cm2 | bar |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 | 0,034 | 3,447 | 0,351 | 0,344 |
10 | 0,068 | 6,894 | 0,703 | 0,689 |
15 | 0,103 | 10,342 | 1,054 | 1,034 |
20 | 0,137 | 13,789 | 1,406 | 1,378 |
25 | 0,172 | 17,236 | 1,757 | 1,723 |
50 | 0,344 | 34,473 | 3,515 | 3,447 |
75 | 0,517 | 51,710 | 5,273 | 5,171 |
100 | 0,689 | 68,947 | 7,030 | 6,894 |
PSI = pound-force/square inch
Normalt mäts tryck med en manometer. Då man inte vill ha in en trycksatt oljeledning in i kupén så finns det en omvandlare som ska placeras i motorrummet. Från omvandlaren går en elektrisk kabel som ansluts till mätaren.
Mätgivarens anslutning till blocket är NPT ¼ -18 och den mindre kopplingen med hane och hona är NPT 1/8-27.
Den något skrymmande omvandlar-burken hamnar så att den ”konkurrerar” med utrymmet för rattstången. Då burken väger 172 gram så är det stor risk att anslutningen mot motorblocket kan skadas av motorns vibrationer. Därför valde jag att placera den på torpedväggen och ha en slang mellan motorblocket och omvandlaren.
Den 300 mm långa slangen tillverkade den lokala Hydroscand-butiken under tiden som jag väntade.
Mätaren för vattentemperaturen
Mätaren är graderad 100 till 250 °F. Det motsvarar i °C 38 till 121 grader. Värdet med visaren rakt upp är 180°F vilket är det samma som 82°C. 210°F är 99°C = Vattnet på väg att koka!
Instrumentet visar °F | Grader °C |
100 | 37,7 |
150 | 65,5 |
180 | 82,2 |
210 | 98,8 |
250 | 121,1 |
Mätgivaren för vattentemperatur är märkt -27 G63461 och har fattningen NPT 1/8. Den stora muffen som följer med har måttet 3/8 NPT.
Har placerat mätgivaren i topplocket några centimeter från den givare som jag använder för att styra fläkten. Det gör att båda mätgivarna känner av samma vattentemperatur. Båda har fattningen NPT 3/8.
Hastighetsmätaren
Graderingen är 0 till 190 km/h. När visaren är rakt upp, så visar den 95 km/h.
Kalibreringen av hastighetsmätare görs genom att köra en i förväg uppmätt vägsträcka på 2 km. En knapptryckning vid start och en vid 2 km och mätaren är kalibrerad.
Som signalgivare till hastighetsmätaren används originalgivaren (reluctorn) i GM T5-växellådan. Den ger 40 pulser för ett varv på mellanaxeln. Kontaktstycket till växellådan är Speedway Motors artikelnummer 910-700022 Harness Elec Speedo S10 T5.
Hastighetsmätaren klarar av att ställa in mätaren om givaren levererar från 310 – 248500 pulser per kilometer.
Med däckomkrets på 2,26 meter och en bakaxelutväxling på 3,54 levererar växellådan 1566 pulser per kilometer, vilket ligger inom området som hastighetsmätaren kan kalibrera.