Ford V8 flathead 239,4 CID
Vi kommer efterhand, som vi får tid, att bygga på de olika avsnitten under Motorteknik med mer information.
Motorn som vi renoverat är en 239,4 CID. Motorn tillverkades från 1939 till 1953. Det första utförandet med lösa cylinderfoder var avsedd för bruksfordon (commercial cars). Förutom att användas i bussar och lastbilar så användes också motorn i Fords bilmodell Mercury då den lanserades 1939. Bilmodellen Mercury var avsedd att fylla luckan i modellprogrammet mellan Ford och Lincoln.
Ford V8 239 CID motorer tillverkades i USA i följande antal
Tillverkningsår | Utförande | Antal tillverkade | Utförande | Antal tillverkade |
1939 | Mercury | 75 000 | ||
1940 | Mercury | 77 981 | ||
1941 | Mercury | 82 391 | ||
1942 | Mercury | 22 772 | ||
1946 | Mercury | 86 597 | Ford | 467 413 |
1947 | Mercury | 86 378 | Ford | 430 152 |
1948 | Mercury | 50 234 | Ford | 247 729 |
1949 | Ford | 1 118 740 | ||
1950 | Ford | 1 209 549 | ||
1951 | Ford | 1 013 381 | ||
1952 | Ford | 671 733 | ||
1953 | Ford | 1 247 540 |
Ford River Rouge Plant
Här finns en halvtimmes film av senare datum än 1933-34. Men den ger en bra uppfattning om storleken på Ford River Rouge Plant och monteringen av Ford V8 flatheads. Här var det inte frågan om något ”finlir” när man monterade ihop en motor. Hammare verkar vara det bästa verktyget i många moment.
En bit in i filmen nämns att den noggranna mätningen utförs med hjälp Johanssons utrustning . Denna Johansson är den legendariske Carl Edvard Johansson (1864-1943) från Frötuna i Västmanland. Hans mäthjälpmedel i form av 102 passbitar (Jo-Blocks) kom att revolutionera mätmetoderna inom verkstadsindustrin. C.E. Johansson tillbringade många år av sin tid i USA. Han hade en egen lokal inom Ford anläggningar och ett långt samarbete med Henry Ford, som även så småningom köpte C.E. Johanssons amerikanska företag.
Vilken årsmodell?
Det är en Ford 1938, som monteras ihop i slutet på filmen!