Topplocken

Funktion och utseende

Det som vanligen kallas cylinderhuvuden på en bilmotor är på en Ford flathead V8 verkliga ”topplock” och innehåller inga rörliga delar. Deras uppgift är att täta cylindrarna, transportera vatten för kylning och att hålla fast tändstiften. Topparna är en av de största synliga delarna på motorn. Hur de ser ut, bestämmer till stor del motorns utseende. Om man nu inte ska bygga en originalmotor så är fördelen med eftermarknadstopparna att de har vattenkanaler som är större än originalet, är gjutna i en aluminiumlegering och är därför lättare än originaltopparna. Aluminium har också tre gånger bättre värmeledningsförmåga (värmekonduktivitet W/(m x K) än gjutjärn. Här är Edelbrock reklambild på topplocket.

Edelbrock_flatheads_500px
Edelbrock 1126 Flathead – Block Letter Edition

Så här ser topplocket ut när det är på plats på motorn.

Edelbrock 1126 Block Letter Edition – earlyfordv8.se

OBS! Termostaten till topplocken har diametern 48 mm. De passar i det övre anslutningsröret på topplocket. 48 mm är också innerdiametern på det svarta gummiröret. Men, det finns inget som håller termostatet på plats? Det skulle kunna medföra att termostatet av vattentrycket lossnar och följer med en bit upp i gummiröret och där vrider sig 90 grader vilket skulle ge en del problem.

Därför såg jag till att termostatet sitter mycket hårt i topplocket och att det fick ”lätt” knackas på plats med en rörstump. Alternativet är att placera ett  tunt rör (kan nog kallas termostathållare) inne i röret mellan termostatet och det övre kromade röret. En annan lösning är att med ett buntband ”strypa” gummiröret något, direkt ovanför slangklämman.

Eftermarknads topplock

För att få plats med större vattenkanaler så är topparna av aluminium ofta högre än originalen. Det gör att man måste ha längre pinnskruvar, än då man har järntoppar.

Topplocken som vi använder på motorn är Edelbrock #1126. För dessa topplock används pinnskruvar med dimensionen 7/16-14 & 7/16-20 x 3,15 tum. De grövre 7/16-14 gängorna används i blocket. Alla delarna finns i monteringssatsen Edelbrock Part # 8505.

Tändstift – Special

Edelbrock toppen #1126 använder också tändstift med extra lång gänga (Champion 271RC12 YC 14 mm ¾ gänglängd) för att tändstiftet  ska nå ner till förbränningsrummet.

Original topplockens fastsättning

De två topplocken hålls på plats av pinnskruvar. Pinnskruvarna, som Ford använde, har genom åren haft lite olika längder och i vissa block även två olika länder. För att vara helt säker på att ”rätt” längd används, så rekommenderas att kontrollera de data som anges i ”Gröna bibeln” på sidorna 231 – 232.

Ford V8 Flathead – Head Studs

Pinnskruvarnas originalnummer är:

6065 korta
6066 mellan långa
6067 långa

 

Här är antalet pinnskruvar [eng. studs] i de olika motorerna:

1932 – 1938   V8 221 CID  2 x 24 = 48 studs
1937 – 1940  V8 136 CID  2 x 17 = 34 studs V8-60
1939 – 1948  V8 239 CID  2 x 24 = 48 studs
1949 – 1953  V8 239 CID  2 x 24 = 48 studs

Muttern 351025-S har måtten 7/16-20 höjd 0,44 tum. Från början var muttrarna obehandlade (S) och senare med kadmiumplätering(S7) som rostskydd. Muttrarna på V8-60 var zinkpläterade (S8).

Brickor (351385-S7) under muttrarna användes endast på topplock av aluminium.

Anm: Bokstavsbeteckningarna på ytbehandlingarna finns förklarade i slutet på avsnittet: http://www.earlyfordv8.se/ford-farg-tra-glas-och-plat-1909-1934/

Kraftmomenten

Åtdragningen av muttrarna till pinnskruvarna börjar i mitten av blocket och sedan utåt mot blockets kortsidor. Topplocken dras i tre steg med stegvis ökande kraftmoment. För Edelbrock topparna, som är av aluminium, rekommenderas följande:

Steg 0            Montera alla pinnskruvar för hand
Steg 1            20 Ft-lbs        27 Nm
Steg 2            40 Ft-lbs        54 Nm
Steg 3            55 Ft-lbs        75 Nm

Edelbrock rekommenderar att:

  • Alla pinnskruvar för ett lager gäng-tejp på de delar av pinnskruvarna som kommer i kontakt med vattenkanalerna i blocket.
  • Det sista kraftmomentet kontrolleras då motorn körts varm och sedan fått kallna.  Kontrollera gärna även efter en månad, då motorn körts varm och kallnat några gånger.

Här är en bild som är lånad från VanPelts Sales. Ordningsföljd på dragningen av muttrarna är samma som Edelbrock anger i sina anvisningar.

Flathead head-torque 90hp B. Credit to VanPelts Sales

För utförlig information om Ford olika topplock rekommenderas:

http://www.vanpeltsales.com/FH_web/flathead_cylinderhead_torque-specs.htm

Stort utbud av topplock

Det finns nytillverkade aluminiumtoppar att köpa. De flesta är utförda för att klara ett högre ventillyft än original kamaxeln utan att ventilerna slår i topplocket. Några är även utförda för dubbla tändstift. Men, det skiljer en hel del i utförandet mellan olika toppar. En del säljs som ämnen som är avsedda att maskinbearbetas för att vara användbara. Det finns också toppar som verkligen är bolt-on. De är snyggt gjutna, snyggt maskinbearbetade, har heli-coil förstärkta gängor för tändstiften och klara för att monteras på motorn. En del är kopior av tidigare toppar som legendariska motortrimmare använt, tillverkat eller låtit tillverka för 60 år sedan. Så även om topparna har namn efter kända motortrimmare och ”häftiga” logotyper, så säger det väldigt lite om legeringens sammansättning, värmehärdning, gjutningens kvalitet och topparnas funktion och användbarhet.

Det kan också vara bra att bestämma vilken volym man vill ha på förbränningsrummet, viket bestämmer kompressionen, och vilket ventillyft man önskar att få plats med. Offenhauser anger ventillyften i tum som exempelvis .425, .400, .375. Ju lägre nummer desto högre kompression. Edelbrock anger förbränningsrummens volym i cm3, som 65 cc eller 74 cc. Det senare utförandet är s.k. ”high lift heads”

Legendariska namn

MCF Head Logo. Credit to Pinterest and Paul Ylee
MCF Head Logo. Credit to Pinterest and Paul Ylee

Många av de legendariska topparna tillverkas även i dag, som ex. Edelbrock, Navarro, Offenhauser, Sharp m. fl.

Allard Sydney Herbert Allard Adlards Motors Ltd. UK
Baron Frank  Baron Baron Racing (Tony Baron)
Champion (gjutjärn) Standard Automotive Mf. Co (1953)
Cyclone Cook´s Machine Works LA
Edelbrock Otis Victor Edelbrock Sr Edelbrock
Edmunds Eddie Edmunds Edmunds Custom
ELCO (Twin Spark) Monterey Speed & Sport
Evans Earl ”Pappy” Evans Evans Speed Equipment
Fenton (gjutjärn) Standard Automotive Mf. Co (1953)
Flat Attack (Australia)
Harrell Jim Harrell Harrell LA – Lakeheaders
MCF Motor City Flathead /Speed Equ.
Meyer Eddie Meyer, Don Orosco Monterey Speed & Sport
Navarro Barney Navarro H&H Flatheads
Offenhauser Fred Offenhauser Offenhauser
Ord Products Mal Ord Monterey Speed & Sport
SAE Schrager Automotive Eng.
Sharp Harland “Al” Sharp Wilcap Co.
Smith Monterey Speed & Sport
Tattersfield Bob Tattersfield
Thickstun Tommy Thickstun
Weiand Phil Weiand

 

Monterey Speed & Sport som säljer toppar och insug från ELCO, Meyer, Ord och Smith har sin katalog här: http://www.montereyspeedandsport.com/wp-content/uploads/2011/10/MSS_Brochure_OnlinePDF.pdf Det förekom att man saluförde topparna tillsammans med ett passande insug.

Mer om toppar som Speedway, Hogan, Grancor, Lightning, Kong Jackson, Allstate med flera finns här:

http://www.jalopyjournal.com/forum/showthread.php?t=445039&showall=1

Elco Twin Spark Heads
Elco Twin Spark Heads

Vill du veta mer om personerna bakom de olika topparna och andra Hot Rod legender så rekommenderas ett internetbesök på The American Hot Rod Foundation hemsida: https://www.ahrs.com

Toppen på bilden nedan är en produkt från det engelska motorgeniet Sydney Herbert Allard. Han var auktoriserad återförsäljare för Ford i UK. Hans företag hade namnet Adlards Motors. Mer att läsa om Allard och hans sportvagnar finns här: http://www.allardturbosport.co.uk/index.php?page=Allard-Motor-Company-History Totalt tillverkades 1908 stycken Allard heads. Bilden har vi naturligtvis lånat från internet.

Allard_Heads_500px
Allard Heads

En del av  personerna som finns med i vår tabell var motortrimmare. Några hade företag som sålde hop-up-grejer till bland annat Ford V8 sidventilare. I dag har de här personerna kultstatus inom flathead-världen, dock utan att vi riktigt vet om de var motorgenier, racerförare eller (bara) duktiga affärsmän. Eller en kombination av alla tre begåvningarna?

Cheater heads

Vid vissa biltävlingar i USA var det endast tillåtet att använda av Ford tillverkade standardtoppar. Ett vanligt fusk som man använde var att svetsa i topparna för att höja kompressionen. Ibland modifierade man bara den ena toppen för att kunna lyfta av en topp och visa att motorn var ”helt” i original. Även de aluminiumtoppar som var tillverkade i Kanada med 7,5:1 kompression för hög höjd var godkända att använda. Det var naturligtvis väldigt eftersökta och populära att använda.

De som hade råd kunde köpa ett par racetoppar av Phil Weiand. De hade på utsidan exakt samma märkning och utförande som de kanadensiska Ford originaltopparna. Skillnaden var att det var racergrejor. De hade faktiskt också en liten dold märkning med namnet Weiand. Märket fanns i gjutningen på baksidan av slanganslutningen på 59A toppen och var vänt in mot insuget.

Det finns också 1949-53 ett utförande av aluminiumtoppar med förhöjd kompression för Mercury, 8CM (Canadian Ford C-91A-6050-B och C-3A-6050-D). De var framtagna för att fungera på hög höjd. Kallas därför Denver-heads. Denver ligger på 1609 m.ö.h.

En helt otrolig sammanställning

För den som vill fördjupa sina kunskaper om Ford topplock i alla dess former så finns det här en sammanställning i PDF-format som är lånad från den här tråden på Jalopyjournal forum: http://www.jalopyjournal.com/forum/threads/flathead-heads-made-pre-war.830092/
Det går också att klicka direkt på länken och få den som nerladdad PDF: http://www.jalopyjournal.com/forum/attachments/compression-chart-ii-pdf.2023864/

Ford V8 motorer och bilar från 1932 till 1953

Translate »