Det finns i böcker och på Internet massor av snygga bilder på gamla Fordar med V8 och även en del intressanta texter. Ofta är det bilar som är renoverade till bättre skick, än när de lämnade Fords fabriker. Modellerna brukar vara vackra och linjesköna kupéer och cabrioleter i mint-condition och utställningsskick. Här kommer lite bilder på de vanligaste eller ovanligaste Fordarna med V8.
Ford Model 18, 1932
Årets nyhet:
V8 221 CID, 65 hk. Ekerfälgar 18 x 3 ¼ .
För alla som är intresserade av Ford bilar med V8 motorer är modeller från startåret 1932 något av en ”Helig Graal”.
Även om motorn inte var den bästa och pålitligaste flathead V8 Ford tillverkade, så var den från det första året och det ger bilen och motorn en alldeles speciell status. Alla som håller på med renovering av Ford bilar hoppas på att någon gång hitta en bortglömd bil i originalskick i någon lada på landet. Högst upp på listan av önskningar är att hitta en ”orörd” bil från 1932. I det här fallet fanns också instruktionsboken med.
Länken till originalreportaget i Barn Finds: http://barnfinds.com/flathead-v8-1932-ford-model-18-tudor/
Mer Barn Finds finns här, även om alla bilar inte är från Ford: www.barnfinds.com
Ford Model 40, 1933-1934
Årets nyhet 1933:
V8, 221 CID 75 hk. Topplock av aluminium. Ekerfälgar 17 x 3 ¼
Årets nyhet 1934:
V8, 221 CID 85 hk. Tvåports Stromberg förgasare.
Bilden antas vara från en bilutställning i Bryssel i Belgien 1934. Bilen är en 1934 Ford Fordor V8, Model 40-730 De Luxe Touring Sedan. I vissa bilannonser brukar det i finstilt text skrivas: ”Bilen på bilden är extrautrustad”. Det är fallet med den här bilen. Den har alla options som fanns att få 1934 och lite till.
Den har vinthunden som kylarprydnad, horn på stötfångaren, dubbla vindrutetorkare, körriktningsvisare (?), däck med vita sidor och kromade ekerfälgar. Kromade ekerfälgar gick att beställa i USA från 24 maj 1934. Kan bilen vara en specialutrustad utställningsbil som Ford USA skeppat över till Bryssel bara för utställningen? Men, har den möjligen körriktningsvisare? Eller ser det bara ut så? Det var vid den här tiden ett rent Europeiskt påhitt.
Det finns en del skillnader mellan 1933 och 1934 års modeller. Några av olikheterna finns på sidan http://www.earlyfordv8.se/ford-1933-eller-1934/
Ford Model 48, 1935
Årets nyhet:
Cross-steering! Motor med vevhusventilation. Ekerfälgar 16 x4. Fordor Sedan finns som flat-back eller trunk-back. Dubbla vindrutetorkare och en oljetrycksmätare fanns som tillval.
Edsel Ford och Henry Ford inspekterar här en 1935 Ford Fordor Model 48-730 De Luxe Touring Sedan. Bilen hade en 221 CID V8 och treväxlad låda. Antalet tillverkade Ford bilar i USA 1935, var 820 253 varav 105 157 var Fordor (fyra dörrars utförandet).
Den stora nyheten var uppdateringen av styrningen, som nu är av typen ”cross-steering”. Det konstiga är, att den inte alls nämns i annonserna för 1935 års bilar från Ford.
Den tekniska innovationen är det tvärgående styrstaget, detalj 3306 på bilden, ovanför parallellstaget. Den är nu längre och kopplad till den högra spindeln. Den ökade längden minskar risken för att hjulens fjädringsrörelse ska överföras till styrningen, s.k. bump-steering!
Ford Model 68, 1936
Årets nyhet:
Wide-five plåtfälgar 16 x 4 med bultmönster 5 x 10 ¼.
Den blanka bilen är en Tudor De Luxe Sedan i rostfritt utförande. Bilen finns nu utställd på Crawford Auto-Aviation Museum i Cleveland Ohio. Bilen är ett resultat av ett samarbete- och reklamprojekt mellan Allegheny Ludlum Steel Division och Ford Motor Company.
Ford byggde 1936 sex sådana här bilar. Förutom karossen så är allt under skalet en vanlig Ford 1936. Allegheny använde bilarna som utställnings- och reklamobjekt för rostfri plåt, fram till 1946 då de såldes till olika privata ägare. Naturligtvis fick även Ford bra reklam genom den rostfria bilen. Alla bilarna kördes mellan de olika utställningarna under de 10 år som de användes.
Jämfört med vanlig bilplåt är det svårt att pressa och forma rostfri plåt. Därför så var de här sex bilarna, de sista Model 68 som Ford tillverkade. Därefter var pressverktyg förstörda och fick kasseras.
Kuriosa: Allegheny och Ford gjorde om den här PR-grejen och tillverkade två Thunderbird 1960 och tre Lincoln Continental Convertibles 1967. Redan 1931 hade Ford, i egen regi, tillverkat en Model A i rostfri plåt.
Ford Model 74 och 78, 1937
Slantback or Humpback?
Årets nyhet:
Vissa modeller kunde fås med 136 CID, V8, 60 hk motorn.
1937 års Ford modeller känns igen på den delade framrutan och de droppformade strålkastarna. Designen på lamporna var lånad från ”storasyster” Lincoln Zephyr 1936. Det här är första årsmodellen som Ford har lamporna inbyggda i framskärmarna. Bilarna fanns med två olika motorstorlekar. Model 74 hade 60 hk 136 CID V8 motor och Model 78 hade 85 hk CID 221 V8 motor. Den lilla motorn var den stora nyheten 1937. På grund av den större motorn var Model 78 något tyngre än Model 74. I övrigt var måtten identiska mellan modellerna.
Det fanns ett stort utbud av modellvarianter av Ford 1937. Förutom Standard och De Luxe så fanns även Trunkback som hade något större bagageutrymme. För att kunna skilja på modellerna så fick de snabbt benämningen ”Slantback” och ”Humpback”. För en Model 78 Tudor Sedan De Luxe som kostade $674 kostade tillvalet Trunkback $25. Bilen fick då tillnamnet Touring i modellnamnet. Urvalet av modeller var: 7 olika Model 74, 7 olika Model 78 Standard och 12 olika Model 78 De Luxe. Totalt tillverkades 1937 i USA, 942 005 Ford bilar.
Skillnaderna mellan Standard och De Luxe var grillen i svart respektive krom, snobbringar, kromlister och annan inredning samt V8 märket i grillen.
Ford Model 81A och 82A, 1938
Årets nyhet:
Samma som 1937. Motoralternativen är 136 CID, V8, 60 hk och 221 CID,V8, 85 hk.
Det här modellåret är det lätt att skilja de nya 1938 års modeller från 1937. Nu är ribborna från grillen förlängda bakåt på huvens sidor. Standard och De Luxe har en markant skillnad på huven då de i utförandet De Luxe har en ”Tapir-nos” och avklippt och avrundat galler på motorhuven. Standard har ett konventionellt utförande av motorhuven. Urvalet var som tidigare 60 hk (Model 82A) och 85 hk (Model 81A). Möjligen något förvillande modellbeteckningar då det låga numret 74 för 1937 modellerna användes för bilar med 60 hk motorn och det högre numret 78 för 85 hk modellerna. 1938 är det tvärt om. 1938 var sista modellåret som kunde levereras med Slant-back utförandet på bagageutrymmet.
För MY 1939 ändrades V8 221 CID, 85 hk blocket och topparna från 21 stud till 24 stud. Det skedde den 24 november 1938. Vattenpumparna sitter nu i blocket.
Den 4 november 1938 levereras de första 1939 års bilarna med hydrauliska bromsar från Lockheed.
Ford Model 91A och 922A, 1939
Årets nyhet:
Ford tillverkar nu tre olika motorer. 136 CID, V8, 60 hk – 221 CID, V8, 85 hk – 239,4 CID,V8, 90 hk. De två första motorerna finns i Ford och 239,4 CID motorn endast i Mercury och Truck. Sista året med 5 x 10 ¼ wide-five fälgar. Brooklands-ratt i Deluxe-modellerna. Hydrauliska 12 tums bromsar.
Den stora tekniska grejen det här året är att bilarna nu har hydrauliska bromsar. Det nämns i reklamen. Men, Ford ville inte göra någon jättegrej av bromsarna, då alla andra biltillverkare sedan flera år tillbaka redan hade hydrauliska bromsar och Ford var sist med att använda hydrauliska bromsar.
Standard utförandet fanns både med 60 hk (Model 922A) och 85 hk (Model 91A) motorerna. De Luxe modellerna hade enbart 85 hk motorn. Generellt var grillen lägre placerad än tidigare årsmodeller. Standard hade horisontella svarta ribbor i grillen och De Luxe vertikala. De Luxe modellen hade också en uppdaterad inredning med klocka och låsbart handskfack. De Luxe utförandet hade en Brooklands-inspirerad ratt som kallades ”banjo steering wheel” och som nu har kultstatus i Hot Rod kretsar och fortfarande nytillverkas.
Den största nyheten 1939 var hydrauliska bromsar. De började monteras den 4 november 1938. Den andra nyheten 1939 var uppdateringen av 221 CID V8 motorn med bl.a. nya topplock. Det här året kom också 239,4 CID motorn för Truck och den nya Ford bilen Mercury Model 99. Avsikten med Mercury var att den i modellprogrammet skulle få platsen mellan Lincoln och vanliga Ford.
Ford 1940, Model 01A & 02A
Årets nyhet:
16 x 4 fälgar med bultmönster 5 x 5 ½ . Rattväxel. Sealed beam strålkastare. Det var en 7 tum (178 mm) helkapslad lampa-reflektor-glas enhet som enligt lag i USA skulle finnas på alla bilar från 1940. Sista året för V8-60 i USA.
Bilden på Model 01A, Tudor DeLuxe nedan är klickbar!
Den tekniska nyheten det här året var att bilarna nu hade rattväxel och Sealed Beam strålkastare.
Designen av ratt, instrumentbräda och knappar var klart Art Déco inspirerat. Det var Bob Gregorie, som efter hårt arbete lyckades få bort ”cykelhjuls-ratten” och ersätta den med en gjuten ratt med två ekrar, som det gick att se igenom och som var mycket billigare att tillverka. Rattarna tillverkades av Sheller, Indiana. Instrumentbrädan var troligen ritad av Gregorie´s medarbetare John Walters.
Bilarna var som tidigare ritade av Bob Gregorie. Han lyckades alltid få till snygga proportioner och vackra linjer på Fords bilar.
Fotografen som valde bildvinkel, objektiv och höll i kameran för den här svart/vita bilden på Ford Standard Tudor 02A, borde verkligen skämmas!
Ford 1941, 1GA och 11A
Årets nyhet: Model 11A hade V8 motorn 221 CID 90 hk och 1GA den nya 225,8 CID 90 hk sexcylindriga motorn.
Utseendet på 1941 års Fordar känns igen på att grillen är uppdelad i tre ytor och galler. Bilarna har nu 2 tum längre hjulbas än tidigare årsmodeller och har nu 114 tums hjulbas.
Andra tekniska innovation var att det från mitten på året fanns en sexcylindrig sidventilmotor i utbudet. Modellerna ändrade också namn så att det utförande som tidigare kallade Standard är nu Special. Så de olika utförandena är nu, Special, Deluxe och Super Deluxe och motorerna var en V8 på 90 hk och den nya sexcylindriga motorn, även den på 90 hk.
Ford 1942, 21 A
Andra världskriget avbryter produktionen
Årets nyhet:
Modellen 21A har V8 motorn på 221 CID och modellen 2GA har den 6-cylindriga 225,8 CID motorn. Det här är sista produktionsåret för 221 CID motorn.
Ford hade som de andra biltillverkarna nu börjat bygga större bilar med bättre utrymmen och komfort. Hela utvecklingen och produktionen avbröts tvärt av andra världskriget.
Reklamaffischen är klickbar och läsbar!
Modellerna var som tidigare år Fordor, Tudor och Coupe och med följande motorer och utföranden:
Special Economy Six 2GA, 6-cyl
Deluxe 2GA, 6-cyl och Serie 21A, V8
Super Deluxe 2GA, 6-cyl och 21A, V8
Super Deluxe Station Wagon (Woody) 2GA 6-cyl.
V8 motorn lämnade nu, enligt reklamen, 96 hk och den 6-cylindriga 90 hk. 1942 års modeller började tillverkas den 12 september 1941 och de sista Ford 1942 modellerna tillverkades den 10 februari 1942.
Utformningen av kylarmaskeringen gjorde, att årsmodell 1942 även kallades för rakapparaten.
Ford 1946, 69A
Kriget var slut och på försommaren 1945 var det dags att börja tillverka civila bilar igen.
Årets nyhet:
239,4 CID V8 100 hk finns i alla V8 modeller. Den 6-cylindriga raka motorn 6GA har 90hk.
Produktionen av civila bilar efter andra världskriget började i juli 1945 med 1946 års modeller. 1946 års bilar var samma modeller som fanns i produktion 1942 men nu med en liten lättare yttre make-up och en grill med kraftiga horisontella spjälor. Ford kunde nu också erbjuda 239 CID V8, 100 hk motorn som tidigare bara funnits i Mercury och Truck. En något annorlunda modell 1946 var Sportsman, en cabriolet med sidorna klädda med träpaneler.
I december 1946 sluter Ford´s designchef Bob Gregorie. Han flyttar till Florida för att designa båtar. Samma arbete som han sysslade med innan Edsel 1930 rekryterade honom till Ford.
Presidentens bil
Inget ger bättre reklam, än ett besök av presidenten!
Den 29 augusti 1946 besöker president Harry S Truman Fords fabriker och får som present en ljusgrå Ford Super Deluxe Tudor Sedan (MY 46) av Henry Ford II. Det verkar som om bilen vid den senare leveransen till Truman, fått extraljus och även en sökarlykta på den vänstra A-stolpen.
Harry S Truman var vicepresident efter demokraternas valseger 1944. När Franklin D Roosevelt avlider den 12 april 1945 blir Truman president. Han var 1946 relativt ny som president och arbetade hårt på sin PR och även Ford ville ha bra publicitet. Trumans besök bevakades av ett massivt pressuppbåd. Det var säkert mycket uppskattat av både Ford och Truman.
Under året tillverkar Ford 163 370 exemplar av den här bilmodellen.
Ford 1947, 79A
Årets nyhet:
Inga stora tekniska förändringar. V8 = 79A och I 6 = 7GA.
Den tidigare röda ränderna på ribborna i grillen är nu borta. De tidigare högt monterade parkeringslamporna fram finns nu under huvudstrålkastarna.
Ford 1948, 89A
Årets nyhet:
Sista året med stel framaxel. Sista året med 5 x 5 ½ fälgar. V8 = 89A, I 6 = 8GA.
Det här är ett mellanår för nya modeller från Ford. Inga stora förändringar relativt 1947. Hela fabrikskomplexet ändras för att kunna bygga 1949 års Ford, som är en helt ny bil. Redan i juni 1948 tillverkas de första 1949 års Ford.
Ford 1949, 8BA
Årets nyhet:
98BA, 239,4 CID V8 motorn får ett nytt – lättare att tillverka – motorblock, dock utan prestandahöjning. 6 cyl-motorn heter 8HA. Individuell främre hjulupphängning med spiralfjädrar och bakfjädring med två längsgående bladfjäderpaket. Fälgar 16 x 4 med bultmönster 5 x 4 ½.
Den 10 juni 1948 visade Ford sina MY49 bilar på Waldorf Astoria i New York. Designmässigt var det här ett stort steg. Formen var så bra, och säljande att den kunde behållas till och med modellåret 1951. Under kalenderåret 1949 bygger Ford 1 118 740 bilar.
Kuriosa: Designen var inspirerad av jaktplanen från andra världskriget med både noskon och propellerblad i grillen. Troligen var det en rolig ”markering” av de nya cheferna som rekryterat från US Army Air Forces av HF II. Modellerna under 1949-1951 brukar – trots flygplansdesignen – kallas ”Shoebox Ford”. Designen med noskon och propellerblad fanns på Fords bilar t.o.m. MY54.
Vita däcksidor, ”fender skirts” (som på den blå bilen) och utvändiga backspeglar är options. Även ”turn signal indicators” var en option.
Ford 1950, 0BA
Årets nyhet:
Exteriöra ändringar. V8 239,4 CID = 0BA, 6-cyl motorn = 0HA
Blinkerslamporna fram har nu flyttas ner. Från att tidigare varit placerade längst ut på ”propellerbladen” är de nu placerade mellan propellern och stötfångare. Den tidigare (1949) texten Ford, framtill på huven, har ersatts med ett märke.
För många ägare var det nya märket på huven ett stort bekymmer. Det var en populär souvenir att stjälas av ungdomar. Det användes på spännen på bälten, som märken på jackor och väskor. Ibland borttagna så att det blev fula märken i lackeringen.
Den övre bilen i kopparfärg (Coronation Red) med svart tak och svarta sidosköldar i vinyl är en Crestliner. Den lanserades söndagen den 9 juli 1950. Den hade bl.a. en uppdaterad inredning, fotstegslister, yttre backspeglar, fender skirts, andra navkapslar m m. Den fanns även i färgkombinationen Sportsman Green and Black.
Ford 1951, 1BA
Årets nyhet:
Automatväxellådan Ford-O-Matic från Borg Warner.
V8 = 1BA och 6 cyl-motorn = 1HA.
Det här är sista året för Ford Shoebox epoken och den stora designgrejen är att grillen nu har två ”spinners”.
Ford-O-Matic
Automatväxellådan började utvecklas av Borg Warner och Ford 1948. I avtalet ingick att BW under fem år skulle tillverka hälften av FX-lådorna och att Ford även kunde använda ”valfri” underleverantörer för att tillverka hälften av lådorna. Resultatet blev att Ford 1950 satte upp en helt egen tillverkning, Fairfax Trans Plant Cincinnati Ohio, för tillverkning av hälften av lådorna. FX-lådan tillverkades av Ford till 1968.
Front design Shoebox Ford
Här är en bild som är lånad från forumet Jalopyjournal HAMB som visar skillnaderna på detaljerna i fronten på Ford årsmodellerna 1949, 1950 och 1951.
Ford 1952, B2
Årets nyhet:
8BA, V8, 239,4 CID motorn får genom ny kamaxel effekten höjd till 110 hk. 6 cyl-motorn, 101 hk, heter A2. Hel framruta.
Nu gäller stor, större, störst som argument för de stora biltillverkarna i USA och även Ford hakar på trenden. Pinnen som under många år delat framrutan är nu ersatt med en hel och välvd framruta.
Ford 1953, B3
Ford, 50-år som biltillverkare.
Årets nyhet:
De lyxigare modellerna med V8 kan fås med servoassisterad styrning och bromsar. Det hade tidigare bara funnits i Mercury och Lincoln. Fälgar 15 x 5 och 6.70 x 15 däck. 6 cyl-motorn heter A3.
En ”elfenbensvit” Ford Sunliner med SS options var Pace Car vid Indy 500 1953. Bilarna byggdes under tiden 18 februari till 25 april i Fords fabrik i Long Beach. Totalt byggde Ford 2 100 bilar i detta utförande. Originalbilen finns på Henry Ford Museum.
1953 firar Ford 50-års jubileum som biltillverkare. Det här är även sista året med Ford sidventilsmotor som kraftkälla.
Den nya motorn med topp-ventiler, som kommer under hösten 1953 kallas Y-block och den raka sexcylindriska motorn för I-block.1954 Y-block V8 motorn 239 CID (3,9 liter) levererade 130 hkr. Borrning 3,3″ och slag 3,1″ .
Nästa generation Ford-motorer: http://yblockguy.com/