Ford Tudor -34

Identitet och ursprung

Ford Model 40-700

Beteckningen 40-700 är lite slarvigt uttryckt familjebenämningen på Fords personbilar som tillverkades under 1933 och 1934.

Fords beteckning (Code) på Ford Tudor De Luxe  1934 var 40A-70B. I utförandet standard var beteckningen 40A-70A. Det här var Fords volymmodell under året. Tätt följd av deras fyrdörrars modell Fordor i utförandet standard 40A-73A och i utförandet Deluxe med beteckningen 40A-73B.

Modellbeteckningarna 1933 var nästan samma, men då användes inte A efter 40. Exempelvis 40-73B för Tudor Deluxe 1933.

Ford Tudor V8 1934, Model 40A-70A and 40A-70B
Ford Tudor V8 1934, Model 40A-70A and 40A-70B
Ford Tudor De Luxe V8 1934
Ford Tudor De Luxe V8 1934. Credit to Stubs Auto.

Model Y blev Model 40

Ford Model Y 1932-33
Ford Model Y 1932-33. Credit to http://www.fordyandcmodelregister.co.uk/.

Ursprunget till Model 40 är Model Y. Det var en ”mindre” bil med en 933 cc (8-10 hk)
fyrcylindrig motor som var anpassad till de europeiska reglerna för skatt efter motoreffekt (hästkrafter).

Model Y ritades av Fords chefdesigner Eugene Turenne ”Bob” Gregorie. Han kom till Ford i januari 1931 och hade tidigare arbetat hos några  andra tillverkare av karosser bl.a. Brewster och var bara 22 år när han började hos Ford. 1935 utsågs Bob Gregorie av  Edsel Ford till chef för deras första designavdelning.

Ford Model 40 Special Speedster
Ford Model 40 Special Speedster. Credit to http://www.supercars.net/

Model Y hade snygga proportioner och bra prissättning och blev mycket populär i Europa. På uppdrag av Edsel Ford skalade ritaren Clare Kramer  och några andra medarbetare upp alla mått så att bilen kunde rymma en V8. Det blev Ford Model 40, 1933-34.

Att det inte blev någon storsatsning av Ford med helt nya bilmodeller och motorer för 1933 har säkert sin förklaring i att det vid den här tiden var depression i USA och stora delar av världen. I USA började depressionen 1929 för att nå botten i mars 1933. Edsel Ford och Bob Gregorie skapade också den vackra Model 40 Special Speedster som beskrivs i avsnittet Ford Special Speedsters.

Det här är 4-dörrars versionen Model 40-730, 1934, som Henry och Edsel Ford inspekterar. I det här utförandet är modellnamnet Fordor Deluxe.

Ford 1934 Fordor DeLuxe. Henry and Edsel Ford.
Ford 1934 Fordor DeLuxe. Henry and Edsel Ford. Credit to http://theoldmotor.com/

Vinthund på språng

Greyhound
Ford 1934 – The Greyhound

Henry Ford köpte företaget Lincoln av Henry M Leland den 4 februari 1922. Köpet av Lincoln var ett bra komplement i Fords modellprogram och skulle bli deras lyxbilmärke.

1927 hade Lincoln en vinthund som kylarprydnad på modellerna Lincoln Imperial Victor och Coaching Brougham. Kylarprydnaden blev mycket populär och fanns även som tillbehör till andra bilar. I december 1933 fanns vinthunden som ett tillbehör hos Fords försäljare. De flesta var tillverkade av Franklin Die Casting. Från början var hunden inget originaltillbehör från Ford. Men, då många bilköpare ville ha en hund som kylarprydnad så tog Ford upp den som ett originaltillbehör ”approved accessories” från 19 december 1933. Priset var $2.75. Kylarlocket hade på undersidan en kedja och ett ankare för att hindra att locket tappades eller blev stulet. På bilden i Fords tillbehörskatalog från 1933 är vinthundens svans ihopgjuten med bakbenen. En del ”kännare” påstår att originalhunden hade svansen frilagd, könsorgan och väl markerade revben. Den troliga förklaringen till diskussionen om hundens svans och revben är att Ford hade flera underleverantörer som tillverkade hundar, i lite olika utföranden. Bland underleverantörerna finns Stant (40-18385), Franklin Die Casting, Murphy och Central States Mfg. Nya kylarlock (kopior) finns i dag att köpa från $110. Det finns också original kylarlock med hundar med fri svans att köpa på e-bay auktioner. De brukar kosta upp till $400.

Standard eller Deluxe?

Vad är det för skillnad mellan en ”vanlig” Ford Model 40-700, V8, 1934 Tudor och modellen Deluxe?

På utsidan

Det som man först lägger märke till är att Deluxe har två lampor, cowl lights, på torpedens sidor och två kromade signalhorn under strålkastarna. Deluxe hade även en kromad list runt vindrutan. På Standard var listen lackerad svart. Standard saknar de små lamporna på torpedens sidor och har bara ett signalhorn, lackerat svart och placerat på vänster sida i körriktningen. Signalhornen på standard och Deluxe hade olika ljud.

Standard hade ett baklyse, det vänstra. Deluxe hade två baklysen men det utförandet kunde även beställas till Standard.

Fälgarna var i original svarta men det gick att beställa fälgar i annan färg på Deluxe modellerna. Då var även dekorlinjerna runt karossen i samma färg som fälgarna.

På insidan

Deluxe har fram ”bucket seats” och Standard har enklare stolar. Deluxe hade snygg klädsel av ylle eller mohair. Deluxe utförandet (Tudor, Fordor och Victoria) hade armstöd och askkoppar i baksäte och askkopp och cigarettändare i instrumentbrädan. Det är också skillnad på dörrstroppar, handtag, solskydd och utförandet av vevarna till sidofönstren.

Övrigt

Standard hade säkerhetsglas i framrutan. Deluxe modellerna hade alla glasrutor av säkerhetsglas.

Modellprogram 1933-34

Ford Model 40 – personbilar

  • 40-700 Tudor, Standard och Deluxe (1933-34)
  • 40-710 Roadster, Standard (1933) och Deluxe (1933-34)
  • 40-720 Coupe (3-window), Standard (1933) och Deluxe (1933-34)
  • 40-730 Fordor, Standard och Deluxe (1933-34)
  • 40-740 Victoria (1933-34)
  • 40-750 Phaeton, Standard (1933) och Deluxe (1933-34)
  • 40-760 Cabriolet (1933-34)
  • 40-770 Coupe (5-window), Standard och Deluxe (1933-34)

Här är beteckningarna på de andra utförandena av modellerna under 1934.

Year Make Model Car Code
1934 Ford Cabriolet 40A-76A
1934 Ford Deluxe 3-Windowcoupe 40A-72A
1934 Ford Deluxe 5-Windowcoupe 40A-77B
1934 Ford Deluxe Fordor Sedan 40A-73B
1934 Ford Deluxe Panel Delivery 40A-80D
1934 Ford Deluxe Phaeton 40A-75A
1934 Ford Deluxe Roadster 40A-71A
1934 Ford Deluxe Tudor Sedan 40A-70B
1934 Ford Open Cab Pickup 40A-80B
1934 Ford Pickup 40A-80A
1934 Ford Sedan Delivery 40A-78B
1934 Ford Standard 5-Windowcoupe 40A-77A
1934 Ford Standard Fordor Sedan 40A-73A
1934 Ford Standard Panel Delivery 40A-80C
1934 Ford Standard Phaeton 40A-75A
1934 Ford Standard Roadster 40A-71A
1934 Ford Standard Tudor Sedan 40A-70A
1934 Ford Stationwagon 40A-79A
1934 Ford Victoria 40A-74A

Tabellen är lånad från The Early Ford V-8 Club of America hemsida. På sidan finns också koderna för alla andra 1932 – 1953 årsmodellerna. Länk här: https://www.earlyfordv8.org/Car_Codes.cfm#list

Ford Model 46 – nyttofordon (commercial cars)

1933 Ford V8 Wagon Murray
1933 Ford V8 Wagon Murray. Credit to http://www.coachbuilt.com/

Parallellt med Model 40 så fanns ett program för lätta lastbilar, skåpbilar och rullande 112 tums hjulbas chassin för påbyggnad. Fordonsgruppen hade modellbeteckningen 46.

Chassinumren för dessa fordon började 1933 med 18-2031127 för bilar med V8 och med 5185849 för bilar  med fyrcylindriga motorer. Total produktionsvolym är inte känd.

Chassinumren för 1934 startade med 18-457478 för bilar med V8 och med 5189491 för fyrcylindriga bilar.  Total produktion av Model 46, V8 och I4 under 1934 är 191861 fordon.

Ford modellprogram 1932 – 1953

En bra och överskådlig sammanställning över Fords hela modellprogram för deras bilar med V8 under perioden 1932 till 1953 finns här: http://restoreyourford.com/tech.shtml Är du intresserad av vem som byggde karosserna till Ford? Då kan ett besök på Coachbilt var värt ett besök: http://www.coachbuilt.com/bui/f/ford/ford.htm

Journalfilm

Biltillverkning

Det här är en animerad journalfilm från Ford och som visar hur de bygger en Ford Tudor 1933.

Bakre inre hjulhus

Vi har undrat över varför det inte finns inre bakre hjulhus att köpa till Tudor då det finns till roadster och coupé från samma tillverkningsår? Vid tiden ca 7.40 min i filmen tror vi att svaret finns. Hjulhusen var ingen egen detalj, utan en integrerad del av karossen.

En av 129355?

Det är svårt att få ett exakt grepp om hur många Ford Tudor (40-700) modellår 1934, som Ford tillverkade. Huvuddelen byggdes och levererades som körbara bilar i USA. Några procent av bilarna byggdes (sattes ihop) i Kanada och levererades körbara därifrån. Ramar, karosser och motorer levererades också i Europa till England, Tyskland, Frankrike och Danmark och sattes ihop i dessa länder.

Ford anger i sina ”worldwide” uppgifter för 1934 att de tillverkade: 129 355 Tudor De Luxe V-8 och 132 783 Tudor Standard V-8. Totalt tillverkade Ford då 262 138 V-8 Tudor i hela världen.

En källa anger följande: I USA tillverkade Ford 1934, 121 696 Tudor De Luxe V-8 och 124 870 Tudor Standard V-8 och även 197 stycken Tudor 4-cyl. Totalt tillverkade Ford, 246 763 Tudor i USA under 1934.

Det innebär att 15572 bilar med V8 sattes ihop på andra ställen i världen. Förutom Europa fanns Ford även i länder som Sydafrika, Argentina, Brasilien, Indien och Japan.

För att ytterligare förvirra begreppen så tillverkades det i USA även årsmodell -34 Tudor under 1935, 385 stycken V-8 Standard och 427 stycken, V-8 De Luxe.

Historien

Ett hårt liv i Norrland

Trailer Queen
Ford 1934 – The Trailer Queen – earlyfordv8.se

Enligt de ursprungliga registerhandlingarna för igenkänningsmärke och uppbörd av automobilskatt – terminologin är länsstyrelsens från 1930-talet – är fordonet en Ford Tudor Deluxe modell 40/1934 med 8 cylindrar. I kolumnen för hästkrafter står det 85 och för drivmedel står det bensin. Bilens första ägare var Färghandelsaktiebolaget i Örnsköldsvik som registrerades som ägare till bilen den 6 juni 1934. Möjligen kan bilen körts av Einar Dynesius som hade en färghandel i Ö-vik vid den här tiden. Tre år senare såldes bilen till handlande Kilian Källström, Sund, Alfredshem i Själevads socken.

Ett stort tack till Arne Fahlén, Norrlands Motorhistoriker, Örnsköldsvik för kompletterande information till ägarlängden.

Bilen har bytt ägare ca tio gånger, alla ägarna har bott i Norrland, varav de sista fyra gångerna verkar bilaffärerna varit inom samma familj i Sundåsen. Under de sista åren i Sundåsen sågs två yngre pojkar busåka med bilen. Bilen blev sedan avställd och skulle troligen byggas om till Epa-traktor, någon gång i slutet på 1950-talet. Någon Epa-traktor blev det inte. Karossen hann tyvärr bli illa tilltygad innan projektet helt avstannade. Epa-traktor projektet såldes vidare till en person med renoveringsambitioner och han ställde upp bilen på en loge. Där hade karossen stått i 17-år när jag köpte bilen. Ägaren hade under åren samlat på sig lite begagnade karossdelar vilka kan komma väl till pass framöver.

En mycket vacker sommardag 2012 fraktades objektet från en loge i en by utanför Burträsk till södra delarna av landet.

Renoveringen

Plåt och trä?

Ett av de första problemen man stöter på när man ska laga en gammal Ford är att, få tag på, och använda rätt plåttjocklekar. Ford använde inte tjockare plåt än vad som var nödvändigt. Så plåten är olika, beroende på var den sitter på bilen.

Tjockleken på plåten i ramen är 12 Gauge som är 0.1094 tum d.v.s. 2,78 mm. På de flesta ställen är ramen gjord av dubbla lager 12 Gauge plåtar, som är hopnitade.

Tjockleken på karosseriplåten är olika beroende på var på karossen den används.

Svensk plåt?

Handelsbenämningen på det vi kallar bilplåt (karosseriplåt) är ”Kallvalsad lågkolhaltig mjuk tunnplåt för kallformning (pressning)”. Standarden för den här typen av plåt är SS-EN 10130:2006. Det är huvudsakligen två typer av plåt som används. Det är: DC01 Am/SS1142-32 och den något mer formbara DC04 Am/SS1147-32. Siffrorna -32 står för ytkvalitet A (standard) och ytråhet m (normal).

Mycket trä

Trävirket som används som förstärkningar på olika ställen i karossen och i stolarna är av ask. Det är ett ljust träslag som är både är hårt och elastiskt. Genuina svenska yxskaft brukar vara av ask. Biltillverkaren Morgan använder fortfarande ask till vissa delar i sina bilar.

Arbetet har börjat

Nu har vi börjat sortera materialet och har också hunnit med att beställa lite ersättningsbitar från SAR (Steve´s Auto Restorations, Inc) i USA. De snyggt pressade ”subrailsen” och ”rocker panels” kommer därifrån. Vi har också fått en del delar från MAC´s som tröskelplåtarna ”door scuff” och lite andra smågrejor.

Just nu väntar vi på lite delar från Howell´s Sheet Metal.  Det är plåten över tanken ”rear center body panel” som helt saknades och kvartsplåtarna framför och bakom dörröppningarna.

A box from MACs

Hood louvers -34

RegulatorGrille -34 repro

Cowl -34Sub rails

Grille BONA MR

Cowl vent

 

 

 

 

 

 

 

 

För att inte karossen ska svaja och eventuellt ändra form när vi arbetar med den så har vi stagat upp den med gängad stång och vantskruvar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ford V8 motorer och bilar från 1932 till 1953

Translate »