Många tillverkare
En hel del ingenjörer och tekniker som hade arbetat inom krigsindustrin i USA under andra världskriget, främst då flygindustrin, hade efter kriget bra kunskaper om gjutning och bearbetning av aluminium. Kombinationen intresse för bilar, biltävlingar och tekniskt kunnande gjorde att massor av olika aluminiumdelar tillverkades på hobbynivå eller i mindre serier. Så är fallet, bl.a. med insug och toppar till Ford V8 flatheads. För de som var intresserade av att tävla med bilar på olika banor, var det en klar fördel om de snabbt kunna ändra utväxlingen i bakväxeln.
Om Halibrand var först med Quick Change bakväxlar, eller bara den mest omskrivna, det vet vi inte. En gemensam konstruktionsdetalj är att de baktill har ett lock, som kan skruvas av och de har två kugghjul innanför, som kan bytas i olika kombinationer. Delarna var i första hand tillverkade för Sprint cars. Då många racerbilbyggare använde modifierade bakaxlar från Ford i sina racerbilar under 1950-talet, så dök även Quick Change självklart upp även under Hot Rods.
Efter WWII har de funnits över 50 tillverkare av bakväxlar av typen QC (Quick change) i USA. Exempelvis: ARC, Atkinson, Austin, Bar-Built, Bennett, Benson, Bulldog, CAE, Casale, Collier, Cyclone, David, Davis, Frankland, Franklin? Franklynn? Halibrand, Hemi, Highland, Higman, Hough, Izor, Jethro, Jones, Kieffauer? Kiwi (New Zealand), Klentz, Koldstat, Krech, Lane, LeBaron, Locke, Lynn, National, Ogan & Zigler, Parham, Quigley Bros, Richmond, Rogers, Ross, Schiefer, Speed Demon, Speedway Enginering, Stock Car Products, Thompson, Tiger, Turco, Warren och Winters.
Listan är lånad från en tråd på HAMB och är sammanställd av signaturen Bruce.
Ett tips: Om du har en Quick Change på önskelistan, så är det inte bara en centrum del som du behöver. Även om du avser att använda Fords original bakaxelstrutar så behöver du även nya drivaxlar. Har du inte tidigare justerat in bakväxlar, så kan det vara en bra idé att betala en specialist för det arbetet. Dutchman i Portland Oregon säljer en Winter V8 QC komplett med anpassade axlar för $ 3 175. Deras hemsida: http://www.dutchmanaxles.com/quick-change-rear-end-v8-steel-bells.html
Halibrand Quick Change
Henry Theodore ”Ted” Halibrand (1916 – 1991) började efter andra världskriget gjuta delar (race-parts) i magnesium och aluminium i sin firma i Culver City, Californien. Han tillverkade förutom fälgar och andra racingdelar även en bakväxel som gjorde det möjligt att byta utväxlingar. Bakväxeln kallades Halibrand Quick Change.
Bilder och tidningsartiklar om Ted Halibrand finns här: http://www.jalopyjournal.com/forum/threads/teach-and-win-halibrand-quickchanges.148241/
Rodsville Engineering LTD Company
På deras äldre hemsida http://www.rodsville.com/ finns en originalritning från Ted Halibrand. I övrigt väldigt knapphändig information om produkten. På deras nya hemsida finns betydligt mer information om deras produkter. http://www.south40streetrods.com
Lägg märke det förstorade (förstärkta) lagerläget för ingående drevet och även utbyggnaden i centrum på bakväxeln som är ett stöd för differential-huset. Bra förstärkningar när det är hög effekt i motorn och bra grepp för däcken.
Winters Performance
Winters Performance Quick Change är anpassad till tidiga bilar från Ford exempelvis som deras Winters V8 Quick Change Rear end. Deras omfattande katalog med en mängd QC utförande för olika typer av applikationer finns här: http://www.wintersperformance.com/2013%20Street%20Rod%20Catalog.pdf
Dick Spadaro – Early Ford Reprodutions Inc
Winters centrumdel såldes under några år av bl.a. av företaget Dick Spadaro. De såldes som Kit anpassade för Spadaros kundkrets
http://www.dickspadaro.com/quickchange.htm
Det har inte varit några uppdateringar på hemsidan det sista året. Dick Spadaro avled under 2015. Vem eller vilka som nu driver företaget är inte känt.
HRW – Hot Rod Works
HRW är specialister på drivaxlar till Quick Change applikationer till både Rodsville och Winters. De säljer också deras produkter.
På HRW hemsida finns även mycket bra information och måttangivelser för identifiering av Ford bakaxlar. Finns på deras sida Technical Information. http://www.hotrodworks.com/
Tiger Quick Change
Högkvalitativa bakväxlar för bl.a. Dirt Track och Pro All Star Series applikationer. Deras hemsida finns här: http://www.tigerrearend.com/
Look alike
För den som vill ha en bakväxel som ser ut som en en Quick Change kan möjligen den här aluminiumklumpen från Snyders Antique Auto parts lura någon. Priset är $155, vilket är mindre än en tjugondel av vad en riktig Quick Change kostar. http://www.snydersantiqueauto.com/quick-change-look-alike
Allard Motor Co Ltd London
Den engelska motorgurun och tävlingsföraren Sydney Allard tillverkade en mängd delar till racerbilar och var bland annat involverad i tillverkningen av Ardun topparna. På Allard Owners Club hemsida http://www.allardownersclub.org/wordpress/?page_id=2675 finns en artikel om Allards ambitioner.