Bakväxel med Quick Change

Många tillverkare

En hel del ingenjörer och tekniker som hade arbetat inom krigsindustrin i USA under andra världskriget, främst då flygindustrin, hade efter kriget bra kunskaper om gjutning och bearbetning av aluminium. Kombinationen intresse för bilar, biltävlingar och tekniskt kunnande gjorde att massor av olika aluminiumdelar tillverkades på hobbynivå eller i mindre serier. Så är fallet, bl.a. med insug och toppar till Ford V8 flatheads. För de som var intresserade av att tävla med bilar på olika banor, var det en klar fördel om de snabbt kunna ändra utväxlingen i bakväxeln.

Halibrand Quick Change - The original
Halibrand Quick Change – The original

Om Halibrand var först med Quick Change bakväxlar, eller bara den mest omskrivna, det vet vi inte. En gemensam konstruktionsdetalj är att de baktill har ett lock, som kan skruvas av och de har två kugghjul innanför, som kan bytas i olika kombinationer. Delarna var i första hand tillverkade för Sprint cars. Då många racerbilbyggare använde modifierade bakaxlar från Ford i sina racerbilar under 1950-talet, så dök även Quick Change självklart upp även under Hot Rods.

Halibrand stuff. Credit to HAMB and RC.
Halibrand stuff. Credit to HAMB and RC.
Ted Halibrand
Ted Halibrand

Efter WWII har de funnits över 50 tillverkare av bakväxlar av typen QC (Quick change) i USA. Exempelvis: ARC, Atkinson, Austin, Bar-Built, Bennett, Benson, Bulldog, CAE, Casale, Collier, Cyclone, David, Davis, Frankland, Franklin? Franklynn? Halibrand, Hemi, Highland, Higman, Hough, Izor, Jethro, Jones, Kieffauer? Kiwi (New Zealand), Klentz, Koldstat, Krech, Lane, LeBaron, Locke, Lynn, National, Ogan & Zigler, Parham, Quigley Bros, Richmond, Rogers, Ross, Schiefer, Speed Demon, Speedway Enginering, Stock Car Products, Thompson, Tiger, Turco, Warren och Winters.

Listan är lånad från en tråd på HAMB och är sammanställd av signaturen Bruce.

Credit to Dutchman Motorsports
Credit to Dutchman Motorsports

Ett tips: Om du har en Quick Change på önskelistan, så är det inte bara en centrum del som du behöver. Även om du avser att använda Fords original bakaxelstrutar så behöver du även nya drivaxlar. Har du inte tidigare justerat in bakväxlar, så kan det vara en bra idé att betala en specialist för det arbetet. Dutchman i Portland Oregon säljer en Winter V8 QC komplett med anpassade axlar för $ 3 175. Deras hemsida: http://www.dutchmanaxles.com/quick-change-rear-end-v8-steel-bells.html

Halibrand Quick Change

Halibrand QC on ebay.com. Price 6300 dollar.
Halibrand QC on ebay.com. Price 6300 dollar.

Ted Halibrand. Credit toHall of FameHenry Theodore ”Ted” Halibrand (1916 – 1991) började efter andra världskriget gjuta delar (race-parts) i magnesium och aluminium i sin firma i Culver City, Californien. Han tillverkade förutom fälgar och andra racingdelar även en bakväxel som gjorde det möjligt att byta utväxlingar. Bakväxeln kallades Halibrand Quick Change.

Bilder och tidningsartiklar om Ted Halibrand finns här: http://www.jalopyjournal.com/forum/threads/teach-and-win-halibrand-quickchanges.148241/

Rodsville Engineering LTD Company

Credit to Rodsville
Credit to Rodsville

På deras äldre hemsida http://www.rodsville.com/ finns en originalritning från Ted Halibrand. I övrigt väldigt knapphändig information om produkten. På deras nya hemsida finns betydligt mer information om deras produkter. http://www.south40streetrods.com

Lägg märke det förstorade (förstärkta) lagerläget för ingående drevet och även utbyggnaden i centrum på bakväxeln som är ett stöd för differential-huset. Bra förstärkningar när det är hög effekt i motorn och bra grepp för däcken.

Winters Performance

Winters QC
Winters QC

Winters Performance Quick Change är anpassad till tidiga bilar från Ford exempelvis som deras Winters V8 Quick Change Rear end. Deras omfattande katalog med en mängd QC utförande för olika typer av applikationer finns här: http://www.wintersperformance.com/2013%20Street%20Rod%20Catalog.pdf

Dick Spadaro – Early Ford Reprodutions Inc

Spadaro-Winters QC Pic 1
Spadaro-Winters QC Pic 1
Spadaro-Winters QC Pic 2
Spadaro-Winters QC Pic 2

Winters centrumdel såldes under några år av bl.a. av företaget Dick Spadaro. De såldes som Kit anpassade för Spadaros kundkrets

http://www.dickspadaro.com/quickchange.htm

Det har inte varit några uppdateringar på hemsidan det sista året. Dick Spadaro avled under 2015. Vem eller vilka som nu driver företaget är inte känt.

HRW – Hot Rod Works

Credit to HRW
Credit to HRW

HRW är specialister på drivaxlar till Quick Change applikationer till både Rodsville och Winters. De säljer också deras produkter.

På HRW hemsida finns även mycket bra information och måttangivelser för identifiering av Ford bakaxlar. Finns på deras sida Technical Information. http://www.hotrodworks.com/

Tiger Quick Change

Credit to Tiger Rear Ends
Credit to Tiger Rear Ends

Högkvalitativa bakväxlar för bl.a. Dirt Track och Pro All Star Series applikationer. Deras hemsida finns här: http://www.tigerrearend.com/

Look alike

Quick Change - Look alike. Credit to Snyders
Quick Change – Look alike. Credit to Snyders

För den som vill ha en bakväxel som ser ut som en en Quick Change kan möjligen den här aluminiumklumpen från Snyders Antique Auto parts lura någon. Priset är $155, vilket är mindre än en tjugondel av vad en riktig Quick Change kostar. http://www.snydersantiqueauto.com/quick-change-look-alike

Allard Motor Co Ltd London

Allard Quick Change
Allard Quick Change

Den engelska motorgurun och tävlingsföraren Sydney Allard tillverkade en mängd delar till racerbilar och var bland annat involverad i tillverkningen av Ardun topparna. På Allard Owners Club hemsida http://www.allardownersclub.org/wordpress/?page_id=2675 finns en artikel om Allards ambitioner.

Ford V8 motorer och bilar från 1932 till 1953

Translate »