Många uppgifter
Oljesystemet i en motor har många olika uppgifter. Oljan i systemet ska:
- Bilda en oljefilm och minska friktionen mellan metalldelar som är i kontakt med varandra.
- Hjälpa till att kyla genom att transportera och fördela värmen i motorn.
- Lösa upp sot och transportera bort sot, smuts och metallpartiklar.
- Täta, exempelvis mellan kolv, kolvringar och cylinderväggar.
Oljan som cirkulerar i systemet ska ha lång livslängd och klara av att behålla sina egenskaper i ett temperaturområde mellan +125 ner till -30.
Delarna
Oljetråget
Den stora mängden olja i motorn finns i oljetråget, som är motorns lägsta punkt. Oljevolymen i tråget är ca 4,5 till 5 liter. (5-quart capacity).
På vänstra sidan av tråget finns en oljesticka för att kunna läsa av hur mycket olja som finns i motorn. Oljetråget är en avlång balja som även täcker utrymmet där vevaxeln roterar. I oljetrågets bakre del finns en oljepump som suger upp olja från tråget. Genom kanaler i motorblocket fördelas oljan under tryck till olika ställen i motorn.
Oljepumpen
Pumpen drivs av ett drev på kamaxeln. Pumpen är en kugghjulspump och har två pumphjul. Kugghjulen var rakskurna till senare delen av 1949 då pumpen fick snedskurna drev. Pumpens nedersta del, där oljan kommer in i pumpen, är försedda med en sil för att förhindra att skräp sugs upp i pumpen. Pumpen finns i tre olika utföranden:
År | Utförande | Ford anger | Ventil | Mätare |
1932-42 | lång, 11 raka kuggar | 30 PSI | 12 PSI | 50 PSI |
1942-48 | lång, 11 raka kuggar | 50-60 PSI | 30 PSI | 80 PSI |
1949-53 | kort, snedskurna kuggar | 50-60 PSI | 50 PSI | 80 PSI |
Första och andra utförandet hade oljetrycksventilen i blocket. I den sista versionen (1949-53) satt ventilen i pumpen.
Ford V8 till och med 1942 arbetade med ett oljetryck på 10-15 PSI. Det motsvarar 0,7 till 1 bars oljetryck. Det kan jämföras med en modern bilmotor som har ett oljetryck på 2-3 bar.
Några riktvärden för oljetryck kan vara:
Före 1942 Kall motor: 15-20 PSI Varm: 7-10 PSI
Efter 1942 Kall motor: 30-40 PSI Varm: 15-20 PSI
Pumpen på bilden är lånad från http://www.melling.com/Aftermarket
Oljetrycksmätaren
Oljetrycksmätarna i de första bilmodellerna fram till 1939 var graderade 0-15-50. Modeller från 1940-48 var graderade 0-20-50. Under 1948-1950 var graderingen 0-30-80. Det finns också oljetrycksmätare som saknade siffror och bara hade tre streck som referens. Oljetrycksgivarna har funnits i två olika utföranden. De första hade en s.k. 50 PSI givare och sedan kom en 80 PSI givare.
Vilken olja?
Ford använde en rak 40 olja till sina motorer. I dag används ofta 15W-40. Ex. OKQ8 Mineral HD SAE 15W-40. Eller för varma dagar, kortegekörning och något sliten motor 20W-50. Ex. Gulf Classic 20W–50.
Bra oljetryck?
Amerikanska motortrimmare rekommenderar att man har 10 PSI per 1000 rpm. Ska du varva 5000 rpm så bör du också ha ett oljetryck på 50 PSI.
Oljefilter
Ford V8 1932-1935 hade inget oljefilter. Först 1936 kunde en köpare få ett filter monterat som ett originaltillbehör. Det var då monterat ovanpå och baktill på det vänstra topplocket. De första originalmonterade oljefiltren kom 1949 på 8BA motorerna.
Som tillbehör finns det i dag oljefilterhållare för moderna skruvfilter. Kan monteras på torpedväggen. Säljs av Red´s. Monteringen kräver nya hål i blocket för in och utlopp till oljefiltret. MAC´s som är ett annat företag, som säljer tillbehör har en variant som kan anslutas om motorn (1949-53) har haft ett Ford original oljefilter monterat.