Ford Tudor -34

Identitet och ursprung

Ford Model 40-700

Ford Tudor V8 1934, Model 40-700
Ford Tudor V8 1934, Model 40-700
Ford Tudor De Luxe V8 1934
Ford Tudor De Luxe V8 1934. Credit to Stubs Auto.

Model Y blev Model 40

Ford Model Y 1932-33
Ford Model Y 1932-33. Credit to http://www.fordyandcmodelregister.co.uk/.

Fords beteckning på Ford Tudor 1933-34 var 40-700. Det här var Fords volymmodell under dessa år. Tätt följd av deras fyrdörrars modell Fordor 40-730. Ursprunget till Model 40 är Model Y. Det var en ”mindre” bil med en 933 cc (8-10 hk)
fyrcylindrig motor som var anpassad till de europeiska reglerna för skatt efter motoreffekt (hästkrafter).

Model Y ritades av Fords chefdesigner Eugene Turenne ”Bob” Gregorie. Han kom till Ford i januari 1931 och hade tidigare arbetat hos några  andra karosstillverkare bl.a. Brewster och var bara 22 år när han började hos Ford. 1935 utsågs Bob Gregorie av  Edsel Ford till chef för deras första designavdelning.

Ford Model 40 Special Speedster
Ford Model 40 Special Speedster. Credit to http://www.supercars.net/

Model Y hade snygga proportioner och bra prissättning och blev mycket populär i Europa. På uppdrag av Edsel Ford skalade Bob Gregorie och några medarbetare upp alla mått så att bilen kunde rymma en V8. Det blev Ford Model 40, 1933-34. Att det inte blev någon storsatsning av Ford med helt nya bilmodeller och motorer för 1933 har säkert sin förklaring i att det vid den här tiden var depression i USA och stora delar av världen. I USA började depressionen 1929 för att nå botten i mars 1933. Edsel Ford och Bob Gregorie skapade också den vackra Model 40 Special Speedster som beskrivs i avsnittet Ford Special Speedsters.

Det här är 4-dörrars versionen Model 40-730, 1934, som Henry och Edsel Ford inspekterar. I det här utförandet är modellnamnet Fordor Deluxe.

Ford 1934 Fordor DeLuxe. Henry and Edsel Ford.
Ford 1934 Fordor DeLuxe. Henry and Edsel Ford. Credit to http://theoldmotor.com/

Vinthund på språng

Greyhound
Ford 1934 – The Greyhound

Henry Ford köpte företaget Lincoln av Henry M Leland den 4 februari 1922. Köpet var möjligen en personlig hämnd mot Leland, för tidigare oförrätter, men också för att Lincoln kunde bli ett bra komplement i Fords modellprogram och bli deras lyxbilmärke.

1927 hade Lincoln en vinthund som kylarprydnad på modellerna Lincoln Imperial Victor och Coaching Brougham. Kylarprydnaden blev mycket populär och fanns även som tillbehör till andra bilar. I december 1933 fanns vinthunden som ett tillbehör hos Fords försäljare. De flesta var tillverkade av Franklin Die Casting. Från början var hunden inget originaltillbehör från Ford. Men, då många bilköpare ville ha en hund som kylarprydnad så tog Ford upp den som ett originaltillbehör ”approved accessories” från 19 december 1933. Priset var $2.75. Kylarlocket hade på undersidan en kedja och ett ankare för att hindra att locket tappades eller blev stulet. På bilden i Fords tillbehörskatalog från 1933 är vinthundens svans ihopgjuten med bakbenen. En del ”kännare” påstår att originalhunden hade svansen frilagd, könsorgan och väl markerade revben. Den troliga förklaringen till diskussionen om hundens svans och revben är att Ford hade flera underleverantörer som tillverkade hundar, i lite olika utföranden. Bland underleverantörerna finns Stant (40-18385), Franklin Die Casting, Murphy och Central States Mfg. Nya kylarlock (kopior) finns i dag att köpa från $110. Det finns också original kylarlock med hundar med fri svans att köpa på e-bay auktioner. De brukar kosta upp till $400.

Standard eller Deluxe?

Vad är det för skillnad mellan en ”vanlig” Ford Model 40-700, V8, 1934 Tudor och modellen Deluxe?

På utsidan

Det som man först lägger märke till är att Deluxe har två lampor, cowl lights, på torpedens sidor och två kromade signalhorn under strålkastarna. Deluxe hade även en kromad list runt vindrutan. På Standard var listen lackerad svart. Standard saknar de små lamporna på torpedens sidor och har bara ett signalhorn, lackerat svart och placerat på vänster sida i körriktningen. Signalhornen på standard och Deluxe hade olika ljud.

Standard hade ett baklyse, det vänstra. Deluxe hade två baklysen men det utförandet kunde även beställas till Standard.

Fälgarna var i original svarta men det gick att beställa fälgar i annan färg på Deluxe modellerna. Då var även dekorlinjerna runt karossen i samma färg som fälgarna.

På insidan

Deluxe har fram ”bucket seats” och Standard har enklare stolar. Deluxe hade snygg klädsel av ylle eller mohair. Deluxe utförandet (Tudor, Fordor och Victoria) hade armstöd och askkoppar i baksäte och askkopp och cigarettändare i instrumentbrädan. Det är också skillnad på dörrstroppar, handtag, solskydd och utförandet av vevarna till sidofönstren.

Övrigt

Standard hade säkerhetsglas i framrutan. Deluxe modellerna hade alla glasrutor av säkerhetsglas.

Modellprogram 1933-34

Ford Model 40 — personbilar

  • 40-700 Tudor, Standard och Deluxe (1933-34)
  • 40-710 Roadster, Standard (1933) och Deluxe (1933-34)
  • 40-720 Coupe (3-window), Standard (1933) och Deluxe (1933-34)
  • 40-730 Fordor, Standard och Deluxe (1933-34)
  • 40-740 Victoria (1933-34)
  • 40-750 Phaeton, Standard (1933) och Deluxe (1933-34)
  • 40-760 Cabriolet (1933-34)
  • 40-770 Coupe (5-window), Standard och Deluxe (1933-34)

Ford använde även en modellbeteckning som relaterade till modellår och utförande. För modell 40-700 Tudor 1933-34 såg den ut så här:

Tudor Sedan Standard 1933: 40-70A. Tudor Sedan Deluxe 1933: 40-70B
Tudor Sedan Standard 1934: 40A-70A. Tudor Sedan Deluxe 1934: 40A-70B

Ford Model 46 – nyttofordon (commercial cars)

1933 Ford V8 Wagon Murray
1933 Ford V8 Wagon Murray. Credit to http://www.coachbuilt.com/

Parallellt med Model 40 så fanns ett program för lätta lastbilar, skåpbilar och rullande 112 tums hjulbas chassin för påbyggnad. Fordonsgruppen hade modellbeteckningen 46.

Chassinumren för dessa fordon började 1933 med 18-2031127 för bilar med V8 och med 5185849 för bilar  med fyrcylindriga motorer. Total produktionsvolym är inte känd.

Chassinumren för 1934 startade med 18-457478 för bilar med V8 och med 5189491 för fyrcylindriga bilar.  Total produktion av Model 46, V8 och I4 under 1934 är 191861 fordon.

Ford modellprogram 1932 – 1953

En bra och överskådlig sammanställning över Fords hela modellprogram för deras bilar med V8 under perioden 1932 till 1953 finns här: http://restoreyourford.com/tech.shtml Är du intresserad av vem som byggde karosserna till Ford? Då kan ett besök på Coachbilt var värt ett besök: http://www.coachbuilt.com/bui/f/ford/ford.htm

Chassinummer

För identifiering

Stamps
K.R. Wilson Stamp Set A404. earlyfordv8.se

Registreringsskyltar på bilar fanns redan i bilismens barndom. Ett bra hjälpmedel för myndigheterna för identifiering och för att skapa olika former av skattepålagor mm. Bilarnas nummerplåtar kunde lätt bytas, stjälas och även förfalskas, så man behövde även tillgång till någon form av säkrare och ”dold” märkning på bilarna. Biltillverkarna använde av produktions- och logistikskäl löpnummer på alla större systemdelar som motor, växellåda och ram och/eller någon form av kod för tillverkningsdatum och tillverkningsplats. Den största systemdelen var bilens bärande ram som är en del i chassit. Så ramen var en given plats för märkning. När ramen på senare modeller blev dold  hamnade VIN numret på torpedväggen.

USA

Bilens serie- och tillika chassinummer är en viktig komponent för att identifiera ett fordon. När Ford 1932 startade tillverkning i USA, av sina bilar med 221 CID V8 motorer så fick den första bilen chassinummer 18-1, och i löpande nummer upp till 18-212 238. När tillverkningen av 1933 års bilar började så fortsatte man bara nummerserien, trots att 33:an var en helt ny bil och modellserie. Så första 33:an har tillverkningsnummer 18-212 239.  Första bilen med årsmodell -34 har nummer 18-561 593 och den sista -34:an har 18-1 352 202. Även Model 48 som kom 1935 har chassinummer som börjar på 18.

De angivna löpnumren och kalenderåren är inte exakta. Första 33:an tillverkades i mitten på november 1932 och hade -32 års V8 motor. Ford hade en mjuk och praktisk övergång mellan årsmodellerna. Åren 1932 till 1934 tillverkades också den 4 cylindriga motorn, men i betydligt mindre volymer än V8:an. Bilar med fyrcylindriga motorer gavs chassinummer som började med bokstaven B. Bilar med 221 CID V8 motorerna hade 18-nummer från 1932  till  den slutade att tillverkas i USA 1942. Det sista numret var 18-6925898. Bilar med 239 CID V8 motorer, som lanserades 1939, fick chassinummer som började med 99A-.

VanPelt Sales LLC anger följande serienummer för de första tillverkningsåren av Ford 221 CID V8 bilarna i USA:

  • Model 18, 1932: 18-1 till 203126
  • Model 40, 1933: 18-203127 till 18-457477
  • Model 40, 1934: 18-457478 till 18-1234356
  • Model 48, 1935: 18-1234357 till  18-2207110

Motorerna tillverkades parallellt med chassin, men hade normalt inte något individnummer som dokumenterades i officiella papper. När motorn och växellådan monterades i chassit så stansade man in ett löpande chassinummer i ramen och även på bakre delen av växellådan. Ramnumret placerades på ovansidan på vänster rambalk vid styrväxeln. Öppnades motorhuven så var numret lätt att se och läsa. I vissa fall så stansades de också in ramnumret på vänster rambalk i höjd med bakaxeln. Det förekom ibland också att numret stansades in på ramen i höjd med B-stolpen. Ibland fanns alltså ramnumret på växellådan och på tre ställen på ramen. De två bakre numren var dolda under karossen och kunde bara ses om karossen skildes från ramen. Ramnumren stansades in helt manuellt och kan vara lite slarvigt islagna. Låg de efter i produktionen så var det lätt att ta hjälp av ”den mänskliga faktorn” och glömma ett nummer och ibland också två nummer.

USA 18-828431

Numret gavs till en bil i USA i slutet av april 1934. Men det verkar som om utseendet på numret även kan ha sett ut så här. Utseendet på numren varierar beroende av vem det var som knackade in numret. Kanske också när på dygnet det knackades in.

USA 18-828431 B

Det är troligt att högerstyrda bilar tillverkade i USA hade den inledande beteckningen 18-F och serienumret. Exempelvis *18-F1030759* (F = foreign?)

Skandinavien

Bilar som monterades i Danmark för att säljas i Skandinavien gavs ett chassinummer som började på 40. Det här numret användes i mars 1934.

DK 40-752713

Men även i Danmark fanns utrymme för viss kreativitet. Så numret kan även se ut så här:

DK 40752713

Det förekom alltså att man använde ett bindestreck i stället för ett versalt ”i” som skiljetecken mellan siffergrupperna. Fords monteringsanläggningar utanför USA fick sig tilldelade de nummerserier som de skulle använda. Ford använde vanligtvis beteckningen 40 som prefix för reservdelar till 700-serien under 1933-34.

Chassinumret 40-652683 är ett fejkat nummer vad avser de tre sista siffrorna. De inledande 40-652 är korrekt återgivna. Det skulle möjligen kunna innebära att bilar hopsatta i Danmark hade chassinummer som började med 40-6 eller 40-65? Den teorin kullkastas av att den gråa Tudor-34 De Luxe, som stals i Norge runt årsskiftet 2004-05. Den hade chassinumret 40-740856. Det finns även bilar i Sverige som har nummer som 40-580xxx, 40-814xxx och 40-922xxx.  En av bilarna som tillverkades 1933 har numret 40-168006. Vi ser tyvärr inte logiken eller systematiken i nummersättningen av de skandinaviska bilarna? De skandinaviska bilarna som vi sett har tillverkningsnumret instansat på två ställen på vänster ramskena. Det ena stället är uppe på ramskenan vid styrväxeln. Det andra stället är uppe på vänster ramskena, vid bakre tvärbalken, utanför de tre nitarna som håller balken i ramskenan.

Kanada

Ford 1934 Canada - 14442 ex
In 1934 Ford sold 14,442 cars in Canada. They were assembled in Windsor Ontario. Credit to www.oldcarmanualproject.com

Bilarna med V8:or som tillverkades i Kanada hade ett C före beteckningen 18. De använde också nummer-grupper om 5000 som var indelade med en bokstav. C = Canada och/eller Commonwealth (samväldet).

Tillverkningsåret 1933 så var beteckningen C18H, 1 till 5000, C18N, 1 till 5000.

För tillverkningsåret 1934: C18A, 1 till 5000 och C18E, G, K, L, M, P, (Q, R?) S, T och X.

Var bilarna högerstyrda så fick de också bokstaven F i serienumret. Exempelvis kunde en högerstyrd Ford V8 tillverkad i Kanada 1934 ha följande chassinummer.

Canada C18F-E1445

Kanadensiska bilar med fyrcylindriga motorer hade beteckningen CBT, 1 till 5000 och CBW, 1 till 5000.

Stansarna

Ramnumren var ca ¼ tum höga och avgränsades av instansade femuddiga stjärnor. Ford började i fabriken att använda nya stansar för siffrorna 1, 6 och 9 den 18 februari 1931. Detta meddelade Ford sina verkstäder i ett servicemeddelande daterat 10 april 1931. Ford uppmanade då sina representanter att skaffa nya stansar, dock utan att meddela var dessa fanns att köpa. Sju år senare i (Ford Service Bulletins 15 april 1938) rekommenderade Ford att verkstäderna skulle använda Stamp Set A404 som såldes av verktygstillverkaren K.R. Wilson. Stansarna finns avbildade i K.R. Wilson katalog från 1940.

ford-vinstamp-fonts (400x103)

Då vi inte har tillgång till K.R. Wilsons katalog så har vi lånat bilden från http://www.vanpeltsales.com/FH_web/flathead_serialnumbers.htm

Journalfilm

Biltillverkning

Det här är en animerad journalfilm från Ford och som visar hur de bygger en Ford Tudor 1933.

Bakre inre hjulhus

Vi har undrat över varför det inte finns inre bakre hjulhus att köpa till Tudor då det finns till roadster och coupé från samma tillverkningsår? Vid tiden ca 7.40 min i filmen tror vi att svaret finns. Hjulhusen var ingen egen detalj, utan en integrerad del av karossen.

En av 129355?

Det är svårt att få ett exakt grepp om hur många Ford Tudor (40-700) modellår 1934, som Ford tillverkade. Huvuddelen byggdes och levererades som körbara bilar i USA. Några procent av bilarna byggdes (sattes ihop) i Kanada och levererades körbara därifrån. Ramar, karosser och motorer levererades också i Europa till England, Tyskland, Frankrike och Danmark och sattes ihop i dessa länder.

Ford anger i sina ”worldwide” uppgifter för 1934 att de tillverkade: 129 355 Tudor De Luxe V-8 och 132 783 Tudor Standard V-8. Totalt tillverkade Ford då 262 138 V-8 Tudor i hela världen.

En källa anger följande: I USA tillverkade Ford 1934, 121 696 Tudor De Luxe V-8 och 124 870 Tudor Standard V-8 och även 197 stycken Tudor 4-cyl. Totalt tillverkade Ford, 246 763 Tudor i USA under 1934.

Det innebär att 15572 bilar med V8 sattes ihop på andra ställen i världen. Förutom Europa fanns Ford även i länder som Sydafrika, Argentina, Brasilien, Indien och Japan.

För att ytterligare förvirra begreppen så tillverkades det i USA även årsmodell -34 Tudor under 1935, 385 stycken V-8 Standard och 427 stycken, V-8 De Luxe.

Historien

Ett hårt liv i Norrland

Trailer Queen
Ford 1934 – The Trailer Queen – earlyfordv8.se

Enligt de ursprungliga registerhandlingarna för igenkänningsmärke och uppbörd av automobilskatt – terminologin är länsstyrelsens från 1930-talet – är fordonet en Ford Tudor Deluxe modell 40/1934 med 8 cylindrar. I kolumnen för hästkrafter står det 85 och för drivmedel står det bensin. Bilens första ägare var Färghandelsaktiebolaget i Örnsköldsvik som registrerades som ägare till bilen den 6 juni 1934. Möjligen kan bilen körts av Einar Dynesius som hade en färghandel i Ö-vik vid den här tiden. Tre år senare såldes bilen till handlande Kilian Källström, Sund, Alfredshem i Själevads socken.

Ett stort tack till Arne Fahlén, Norrlands Motorhistoriker, Örnsköldsvik för kompletterande information till ägarlängden.

Bilen har bytt ägare ca tio gånger, alla ägarna har bott i Norrland, varav de sista fyra gångerna verkar bilaffärerna varit inom samma familj i Sundåsen. Under de sista åren i Sundåsen sågs två yngre pojkar busåka med bilen. Bilen blev sedan avställd och skulle troligen byggas om till Epa-traktor, någon gång i slutet på 1950-talet. Någon Epa-traktor blev det inte. Karossen hann tyvärr bli illa tilltygad innan projektet helt avstannade. Epa-traktor projektet såldes vidare till en person med renoveringsambitioner och han ställde upp bilen på en loge. Där hade karossen stått i 17-år när jag köpte bilen. Ägaren hade under åren samlat på sig lite begagnade karossdelar vilka kan komma väl till pass framöver.

En mycket vacker sommardag 2012 fraktades objektet från en loge i en by utanför Burträsk till södra delarna av landet.

Renoveringen

Plåt och trä?

Ett av de första problemen man stöter på när man ska laga en gammal Ford är att, få tag på, och använda rätt plåttjocklekar. Ford använde inte tjockare plåt än vad som var nödvändigt. Så plåten är olika, beroende på var den sitter på bilen.

Tjockleken på plåten i ramen är 12 Gauge som är 0.1094 tum d.v.s. 2,78 mm. På de flesta ställen är ramen gjord av dubbla lager 12 Gauge plåtar, som är hopnitade.

Tjockleken på karosseriplåten är olika beroende på var på karossen den används.

Svensk plåt?

Handelsbenämningen på det vi kallar bilplåt (karosseriplåt) är ”Kallvalsad lågkolhaltig mjuk tunnplåt för kallformning (pressning)”. Standarden för den här typen av plåt är SS-EN 10130:2006. Det är huvudsakligen två typer av plåt som används. Det är: DC01 Am/SS1142-32 och den något mer formbara DC04 Am/SS1147-32. Siffrorna -32 står för ytkvalitet A (standard) och ytråhet m (normal).

Mycket trä

Trävirket som används som förstärkningar på olika ställen i karossen och i stolarna är av ask. Det är ett ljust träslag som är både är hårt och elastiskt. Genuina svenska yxskaft brukar vara av ask. Biltillverkaren Morgan använder fortfarande ask till vissa delar i sina bilar.

Arbetet har börjat

Nu har vi börjat sortera materialet och har också hunnit med att beställa lite ersättningsbitar från SAR (Steve´s Auto Restorations, Inc) i USA. De snyggt pressade ”subrailsen” och ”rocker panels” kommer därifrån. Vi har också fått en del delar från MAC´s som tröskelplåtarna ”door scuff” och lite andra smågrejor.

Just nu väntar vi på lite delar från Howell´s Sheet Metal.  Det är plåten över tanken ”rear center body panel” som helt saknades och kvartsplåtarna framför och bakom dörröppningarna.

A box from MACs

Hood louvers -34

RegulatorGrille -34 repro

Cowl -34Sub rails

Grille BONA MR

Cowl vent

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För att inte karossen ska svaja och eventuellt ändra form när vi arbetar med den så har vi stagat upp den med gängad stång och vantskruvar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Copyright © www.earlyfordv8.se 2012 - 2017

Translate »