Ford repro & retro

Ford Official Lic Prod Logo
Ford Official Lic Prod Logo

Ibland kan man läsa om fantastiska renoveringar av gamla Fordar och hantverksskicklig nytillverkning av delar. Men det finns också genvägar. Det finns fabrikstillverkade gamla delar!

Ford -32, 5-fönsters coupé

United Pacific - Ford 1932 5-Window Body
United Pacific – Ford 1932 5-Window Body

Några som fattat tycke för Ford – eller bara uppmärksammat en bra affärsidé – är exempelvis United Pacific som nytillverkar karosser till Ford -32 femfönsters kupé. Delar av karossen visades första gången på SEMA Show i Las Vegas 2011. Publikens reaktioner var mycket blandade. En del såg en ”enkel” och solklar genväg för att skaffa sig ett åkbart fordon. Andra entusiaster – plåtslagare och tennspacklare – förfasade sig över detta nidingsdåd. En komplett kaross visades under 2012.

Ford 5-W Coupe. United Pacific. http://www.uapac.com/
SEMA = Specialty Equipment Market Association. http://www.sema.org/

Ford -40 coupé

Ford 40 - Dennis Carpenter
Ford 40 – Dennis Carpenter

Är det möjligen den åtta år senare tillverkade Ford -40 coupé som är drömbilen? Då är en bra början att kontakta tillbehörsföretaget Dennis Carpenter i USA. De säljer en komplett kaross som också den första gången visades på SEMA 2012 och då hade en prislapp på $11 900. Ford -40 coupe. Dennis Carpenter USA. http://dennis-carpenter.com

Tillverkarna av både -32 och -40 har i sin reklam Fords logotype och texten ”Official Licensed Product”.

Reportage i HOT ROD:

Bilder och reportage på både -32 och -40 finns här: http://blogs.hotrod.com/new-hot-rod-project-with-an-all-new-steel-1932-ford-five-window-81845.html#axzz2gxD17uWC

Asiatiska produkter

En del Ford puritaner reagerar mycket negativt på dessa nytillverkade karosser. En del säger, ropar eller skriver ”China-junk”. Oavsett i vilket asiatiskt land delarna tillverkas, så bör vi nog vara tacksam för deras tillverkning av gamla bildelar. De tillverkar – i de flesta fall – mycket noggrant det som beställaren specificerat! Så det är beställarna som ofta tummar på kvaliteten för att kunna sälja en produkt till ett attraktivt pris. Första gången jag själv stötte på Made in China, var på kartongen till ett par motorfästen till en El Camino -71 som jag renoverade på 80-talet. Kartongen hade på ena sidan texten ”Genuine GM-parts” och på baksidan, med mycket små bokstäver ”Made in China”. Motorn hölls på plats så länge som jag ägde bilen. Bara en liten fråga! Var är din mobiltelefon tillverkad?

Timmis Ford -34

Timmis Ford 1934
Timmis Ford 1934

Redan 1968 så påbörjades i Kanada tillverkningen av 21 stycken Ford Roadster -34. Det var Andrew J. Timmis som drog igång en egen tillverkning under namnet Timmis Motor Company Ltd. Han hade 1957 en egen Ford -34 Roadster. Han tyckte att modellen var snygg och bilen väckte också en hel del uppmärksamhet. Så föddes idén att tillverka ett antal ”snarlika” bilar för försäljning. Timmis använde sin egen Roadster som mall för glasfiberformarna. För att kunna registrera bilen som årsmodell -34 så krävde myndigheterna i Kanada att ramen skulle vara en autentisk -34 ram. Karossen kunde vara av senare tillverkning. Så det mesta är Ford grejor även om motorn är av lite senare modell än -34.

En bra beskrivning om Timmis bilhistoria finns här: http://www.autos.ca/motoring-memories/motoring-memories-timmis-ford/

Timmis egen berättelse om bilarna finns här: http://www.timmismotor.com/timmis-ford/index.html

Copyright © www.earlyfordv8.se 2012 - 2017

Translate »